Archeologický atlas česko-bavorské hranice
ve středověku a novověku
  • O atlasu(current)
  • Lokality
  • Mapa
  • O projektu
  • Zdroje a odkazy


cz de

TIRSCHENREUTH

Most

Okres: Tirschenreuth
Poloha: Horní Falc
Datace: 13. - 18. století

Přístup

Most se nachází nedaleko historického centra města. Překonává říčku Mühlbach a rybník Oberer Stadtteich.

Význam

Výzkum dřevěného a kamenného mostu Fischhofbrücke v Tirschenreuthu ukazuje, jak velký potenciál se skrývá v dendrologii a dendrochronologii pro výzkum historických staveb v česko-bavorském pohraničí.

Historie

Tirschenreuth vznikl na ostrově obklopeném řekou Waldnaab. Pomístní název je poprvé zmiňován k roku 1140. V roce 1217 ostrov předávají hrabata z Ortenburgu novému majiteli klášteru ve Waldsassen. V roce 1230 se již hovoří o starém městě, které roku 1306 obdrželo právo trhu. Město v tu dobu bylo závislé zejména na chovu ryb v okolních vodách a rybnících. K úpadku města došlo během třicetileté války a k znovu obnovování zašlé slávy docházelo pozvolna až kolem roku 1700. Staré středověké rybníky během sekularizace klášterních majetků vyschly a zmenšil se zde průtok v potocích. Pozoruhodný tak zůstává kamenný most (Fischhofbrücke), který se dodnes klene nad údolím, které bylo dříve plné vody.

Popis

Archeologické práce započaly kolem mostu v roce 2008, kdy probíhala sanace rybníku a příprava koryta tak, aby zde mohla proběhnout parková úprava a zatopení středověké nádrže. Při bagrování došlo k objevu dřevěných součástí mostu, které byly zaslány do dendrologické laboratoře. Dohromady zde bylo 44 zahrocených kůlů a trámů. Jednotlivé kusy byly datovány skrz studium letokruhů. Datovány byly mezi léta 1354 až 1747. Zároveň bylo díky nim možné stanovit stavební fáze mostu. Most byl s jistotou vystavěn v časném 13. století a k jeho první přestavbě došlo v letech 1354 a 1355. Další opravy následovaly kolem roku 1400. Stavební fáze pak pozorujeme ještě v letech 1522, 1575, 1589. V době třicetileté války byl most zničen a na konci 40. a v 50. letech 17. století byl vyzdvižen zcela nový most. Další úpravy přišly v druhé polovině 17. století. Teprve v letech 1748 až 1750 byl starý dřevěný most, jehož konstrukce byla svědkem mnoha požárů, povodní a stavebních aktivit, nahrazen kamenným mostem.

Literatura

Herzig, F. – Weidemüller, J. 2011: Das Archiv im Schlamm – Eine 400jährige Geschichte der Brücken zur Fischhofinsel in Tirschenreuth. Beiträge zur Archäologie in der Oberpfalz und in Regensburg 9, 403-424.